Kako su blizanci postali opsesija istorije?

Motiv blizanaca se može sresti u velikom broju umetničkih ostvarenja od drevnih vremena do danas, bez obzira na epohu ili žanr. Ovaj podatak svedoči o tome da su blizanci, izgleda, imali veoma veliki uticaj na ljudsku kulturu. Često viđeni kao spona između ovozemaljskog i zagrobnog života, blizanci su slavljeni poput bogova ili progonjeni poput veštica. Okupirali su pažnju umetnika, ali i filozofa i naučnika, fasciniranih prirodom ovih ,,dualnih bića“, što je ostavilo traga u čitavoj ljudskoj istoriji, počevši od antičkih mitova, pa sve do savremenih biihejvioralno-genetičkih istraživanja.

Antika


Blizanci predstavljeni kao božanstva i mitološki heroji se neretko pojavljuju u tradicijama i kulturama antičkog sveta. Najčešće su shvatani kao otelovljenje dualističke prirode univerzuma ili neprekidne borbe dobra i zla. U grčkoj mitologiji na primer, poznati su blizanci Apolon i Artemida, bog Sunca i lepote i boginja Meseca i lova. Mit u vezi sa njihovim rođenjem inspirisao je mnoge likovne umetnike. Prema predanju, Leto (ili Latona) ostaje trudna sa Zevsom. Kada Hera, Zevsova žena otkriva njegovu preljubu, ona baca kletvu na Leto i otima boginju porođaja i zaštitnicu trudnica, Etiliju, kako bi onemogućila Leto da nesmetano i bez većih teškoća rodi decu. Leto, lutajući celom Grčkom, iscrpljena i u bolovima, konačno pronalazi jedno sklonište na Delosu, gde će roditi Artemidu. Kako je Etilija bila oteta, prema legendi Artemida je bila ta koja je devet dana i devet noći brinula o svojoj majci, nakon čega će se roditi i Apolon. Ostrvo Delos će kasnije postati sveto mesto čiji će Apolon biti zaštitnik, a Leto nova boginja porođaja i zaštitnica trudnica.

Responsive image

Detalj na slici “Latona i likijski seljaci”, 1605, Jan Brojgel Stariji (Rijksmuseum, Amsterdam)

Sa druge strane, u rimskoj mitologiji, čuvena je legenda o braći blizancima Romulu i Remu, koju je zabeležio rimski istoričar Tit Livije, još u vreme vladavine Oktavijana Avgusta. Tadašnji vladar Alba Longe, Amulije, svrgavši sa prestola svog brata Numitora, odlučuje da kazni i njegovu ćerku Reu Silviju, primoravši je da postane vestalska devica (da se zamonaši u hramu boginje Veste, te zauvek ostane devica), kako drugih naslednika prestola osim njega, ne bi bilo. Ali Mars, bog rata, siluje Reu Silvije, te ona rađa Romula i Rema. Amulije, kada je čuo za ovaj incident, naređuje da se deca bace u reku Tibar, ali Mars, da bi ih zaštitio šalje svoju svetu životinju (vučicu) koja ih spašava. Prema legendi, sudbina blizanaca nije bila da mirno žive u Alba Longi, pa oni umesto toga odlaze i osnivaju sopstveni grad- Rim.

Responsive image

Statua Romula i Rema, 1919, nepoznati autor (deo kolekcije iz rezidencije predsednika Vudroa Vilsona)

Daleki istok


Tzv. “Hehe Erxian blizanci koji se smeju” su prema taoističkom učenju (Taoizam- drevna kineska filozofska i religijska tradicija) otelovljeni simboli harmonije i zadovoljstva za koje se veruje da su besmrtni. I dan-danas zauzimaju važno mesto na venčanjima i proslavama u kineskoj tradiciji i veruje se da donose sreću. Iako je njihovo poreklo umotano u veo misterije, smatra se da su figure inspirisane pesnicima-monasima iz Tang dinastije koji su proglašeni besmrtnim božanstvima za vreme vladavine cara iz Quing dinastije. Da su verovanja u vezi sa “Hehe blizancima” i dalje popularna, svedoči i natpis shuāngxǐ (eng. double happiness) štampan čak i na salvetama i čašama na kineskim venčanjima.

Responsive image

Primerak iz kolekcije kineskih figura "Blizanci koji se smeju", Hehe Erxian. Qianlong period, cca. 1736-1795 (Galerija “Nicolas Fournery”, Pariz)

Afrika


Veoma interesantna činjenica je da je zapadna Afrika regija koja prednjači po stopi blizanačkih trudnoća u svetu. U ovom podatku se verovatno krije i uzrok tome da su blizanci jedan od vodećih motiva u mnogim afričkim kulturama i tradicijama. U Yoruba plamenu, blizanci su slavljeni kao ,,duhovna deca” bliska onozemaljskom svetu i božanstvima koja dele jednu dušu. Usled nedostatka adekvatne medicinske zaštite i velikog broja prevremenih porođaja, stopa neonatalne smrti blizanaca je veoma visoka. Da bi se nosile sa gubitkom dece, žene iz ovog plemena prave male drvene figure, zvane Ere Ibeji i posvećuju ih ovim polu-bogovima. (više o motivu blizanaca u tradiciji Yoruba plemena)

Responsive image

Figure muških blizanaca, sa početka 20. veka (Iz kolekcije Nelson-Atkins Muzeja umetnosti)

Evropa


U ranim danima moderne Evrope, umetnici, a naročito dramski pisci, počinju da gotovo zloupotrebljavaju dramatični scenski potencijal koji prepoznaju u ,,dvostrukom indentitetu“ blizanaca. Šekspir prikazuje blizance kao anarhična bića, i predstvalja ih kroz motiv zamenjenog identiteta u komediji ,,Dvanaesta noć“ (1601. godina). U znatno mračnijem svetlu, Džon Vebster dramu ,,Vojvotkinja od Malfija“ (1614. godina) završava tragično, kada vojvoda Ferdinand pokušava da nadvlada svoju sestru bliznakinju. Posebno interesantna je slika nepoznatog autora, naslikana oko 1600. godine pod nazivom “The Cholmondeley Ladies“. Pored nepoznatog porekla ovog umetničkog ostvarenja, do današnjeg dana nije otkriveno ni ko su bile dame sa slike. Međutim, ono što se može saznati sa kratkog natpisa u uglu same slike je da su dve žene rođene na isti dan, na isti dan su se venčale i dobile decu. Na prvi pogled, bliznakinje, a i njihova deca izgledaju identično. Ipak, dužim posmatranjem, mogu se uočiti razlike u detaljima poput boje očiju, šara na haljinama i nakitu.

Responsive image

The Cholmondeley Ladies, cca. 1600, Britanska škola (Iz kolekcije britanskog muzeja ,,Tate”)